Artikel 1. Definities
-
Opdrachtgever; de persoon, onderneming of instantie die opdracht voor de werkzaamheden
verstrekt. 2. Opdrachtnemer; Bevordering Autisme & Samenleving, de organisatie die de opdracht
van de opdrachtgever uitvoert. 3. Diensten; alle door de opdrachtnemer aan de opdrachtgever
geleverde producten en diensten waaronder coaching en andere vormen van begeleiding, dan wel
advisering of training. 4. Intakegesprek; het gesprek tussen opdrachtgever en opdrachtnemer waarin
de hulpvraag en doelen van de opdrachtgever worden besproken.
Artikel 2. Toepasselijkheid van deze voorwaarden
-
Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle aanbiedingen en overeenkomsten waarbij
opdrachtnemer diensten aanbiedt of levert. Afwijkingen van deze voorwaarden zijn slechts geldig
indien deze uitdrukkelijk schriftelijk zijn overeengekomen. 2. Deze algemene voorwaarden zijn ook
van toepassing op aanvullende opdrachten en vervolgopdrachten van de opdrachtgever.
Artikel 3. Offertes
-
De door opdrachtnemer gemaakte offertes zijn vrijblijvend, tenzij in offerte een termijn van
aanvaarding is genoemd. 2. Opdrachtnemer is slechts aan de offertes gebonden indien de
aanvaarding hiervan door de wederpartij schriftelijk worden bevestigd. 3. Offertes zijn gebaseerd op
de bij opdrachtnemer beschikbare informatie. 4. De prijzen in de genoemde offertes zijn inclusief
BTW, tenzij anders aangegeven.
Artikel 4. Uitvoering van de overeenkomst
-
Met de opdrachtnemer gesloten overeenkomsten leiden voor opdrachtnemer tot een
inspanningsverplichting, niet tot een resultaatsverplichting, waarbij opdrachtnemer gehouden is haar
verplichtingen zodanig na te komen, als naar normen van zorgvuldigheid en vakmanschap naar de
maatstaven van het moment van nakomen van opdrachtnemer verlangd kan worden.
-
De
opdrachtgever draagt er zorg voor dat alle gegevens, waarvan opdrachtnemer aangeeft dat deze
noodzakelijk zijn of waarvan de opdrachtgever redelijkerwijs behoort te begrijpen dat deze
noodzakelijk zijn voor het uitvoeren van de overeenkomst, tijdig aan opdrachtnemer worden
verstrekt. Indien de voor de uitvoering van de overeenkomst benodigde gegevens niet tijdig aan
opdrachtnemer zijn verstrekt, heeft opdrachtnemer het recht de uitvoering van de overeenkomst op
te schorten en/of de uit de vertraging voortvloeiende extra kosten volgens de gebruikelijke tarieven
aan de opdrachtgever in rekening te brengen.
-
Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor schade,
van welke aard ook, doordat opdrachtnemer is uit gegaan van door de opdrachtgever verstrekte
onjuiste en/of onvolledige gegevens, tenzij deze onjuistheid of onvolledigheid voor haar kenbaar
behoorde te zijn. 4. De wijze waarop en de plaats waar coaching de diensten zal verrichten, wordt
door opdrachtnemer en de opdrachtgever in onderling overleg bepaald.
Artikel 5. Wijziging en opzegging van de overeenkomst
-
Indien tijdens de uitvoering van de overeenkomst blijkt dat het voor een behoorlijke uitvoering
noodzakelijk is om de te verrichten werkzaamheden te wijzigen of aan te vullen, zullen partijen de
overeenkomst tijdig en in overleg dienovereenkomstig aanpassen.
-
Indien partijen overeenkomen
dat de overeenkomst wordt gewijzigd of aangevuld, kan het tijdstip van voltooiing van de uitvoering
daardoor worden beïnvloed. Opdrachtnemer zal de opdrachtgever zo spoedig mogelijk hiervan op de
hoogte stellen.
-
Indien wijziging of aanvulling van de overeenkomst financiële en/of kwalitatieve
en/of kwantitatieve consequenties heeft, zal opdrachtnemer de opdrachtgever hierover tevoren
inlichten. Bevordering Autisme & Samenleving behoudt zich het recht voor, zonder daarmee in
gebreke te komen, een verzoek tot wijziging van de overeenkomst te weigeren indien dit kwalitatief
en/of kwantitatief opzicht gevolgen zou kunnen hebben voor de te verrichten werkzaamheden of te
leveren diensten.
-
Indien een vast honorarium is overeengekomen zal opdrachtnemer daarbij
aangeven in hoeverre de wijziging of aanvulling van de overeenkomst een overschrijding van dit
honorarium tot gevolg heeft.
-
Beide partijen kunnen te allen tijde de overeenkomst schriftelijk
opzeggen, waarbij minimaal een week opzegtermijn in acht wordt genomen of zoveel te meer als
naar alle redelijkheid en billijkheid noodzakelijk wordt geacht.
Artikel 6. Geheimhouding
-
Partijen zijn verplicht tot geheimhouding van alle vertrouwelijke informatie die zij in het kader van
hun overeenkomst van elkaar of uit andere bron hebben verkregen. Informatie geldt als
vertrouwelijk als dit door de andere partij is medegedeeld of als dit voortvloeit uit de aard van de
informatie.
-
Aan de opdracht zal door opdrachtnemer niet zonder toestemming van de
opdrachtgever extern gerefereerd worden.
Artikel 7. Betaling
-
Betaling dient tenzij schriftelijk anders overeengekomen te geschieden binnen 14 dagen na
factuurdatum, op een door opdrachtnemer aan te geven wijze in de valuta waarin is gefactureerd.
Betaling zal plaatsvinden zonder aftrek, compensatie of opschorting uit welke hoofde dan ook. Bas
van der Terp, info@bevorderingautismesamenleving.nl, telefoonnummer 06-43772475, Sterremospad 17 1314MV
Almere.
-
Indien de opdrachtgever de verschuldigde bedragen niet uiterlijk op de vervaldag heeft
betaald, zal hij automatisch in gebreke zijn, zonder dat verdere ingebrekestelling vereist is. In geval
van betalingsverzuim door de opdrachtgever is opdrachtnemer gerechtigd alle ten behoeve van de
opdrachtgever te verrichten werkzaamheden met onmiddellijke ingang te staken of op te schorten,
zonder dat zij daarvoor op enige wijze jegens de opdrachtgever schadeplichtig kan worden.
-
Ingeval van betalingsverzuim is de opdrachtgever voorts een vertragingsrente verschuldigd over de
openstaande vorderingen gelijk aan de wettelijke rente.
Artikel 8. Aansprakelijkheid
-
Opdrachtnemer aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid, hoe dan ook, voor schade ontstaan door
of in verband met door haar verrichte diensten, tenzij de opdrachtgever aantoont dat de schade is
veroorzaakt door opzet of grove schuld van opdrachtnemer.
Artikel 9. Annulering/ beëindiging van de overeenkomst
-
Opdrachtnemer heeft het recht om zonder opgave van reden een training, coachingsbegeleidings- of adviestraject te annuleren of deelname van een opdrachtgever te weigeren dan wel
de door de opdrachtgever aangewezen trainée/coachée te weigeren, in welke gevallen de
opdrachtgever recht heeft op terugbetaling van het volledige door deze aan opdrachtnemer betaalde
bedrag.
-
De opdrachtgever voor een training, coachings-, begeleidings- of adviestraject heeft het
recht deelname aan of de opdracht voor een training, begeleidings- of adviestraject te annuleren per
aangetekend verzonden brief.
-
Annulering door de opdrachtgever van de opdracht kan tot vier
weken voor aanvang van de training, coachings-, begeleidings- of adviestraject kosteloos geschieden.
Bij niet annulering is de opdrachtgever verplicht het totaalbedrag van de training, coachings,
begeleidings- of adviestraject te voldoen, tenzij uitdrukkelijk schriftelijk anders is overeengekomen.
-
Bij annulering binnen vier weken tot en met één week voor aanvang van de training, coachings-,
begeleidings- of adviestraject is opdrachtnemer gerechtigd om 50% van het verschuldigde bedrag in
rekening te brengen en bij annulering binnen een week het volledige bedrag tenzij uitdrukkelijk
schriftelijk anders is overeengekomen.
-
Ingeval de opdrachtgever dan wel de door de
opdrachtgever aangewezen trainée/coachée na aanvang van de training, coachings-, begeleidings- of
adviestraject de deelname tussentijds beëindigt of daaraan anderszins niet deelneemt, heeft de
opdrachtgever geen recht op enige terugbetaling, tenzij de bijzondere omstandigheden van het
geval, naar het oordeel van opdrachtnemer, anders rechtvaardigen, hetzij uitdrukkelijk schriftelijk
anders is overeengekomen.
-
Een individueel advies-, begeleidings- of coachingsgesprek kan tot 24
uur voor aanvang van het gesprek kosteloos worden afgezegd c.q. verplaatst. Bij afzegging c.q.
verplaatsing binnen 24 uur is opdrachtnemer gerechtigd om het volledige tarief dat is afgesproken
voor het gesprek in rekening te brengen. Indien de opdrachtgever dan wel de aangewezen coachée
niet op het geplande gesprek verschijnt, worden dezelfde tarieven gehanteerd. Bij overmacht,
bijvoorbeeld in geval van ziekte of overige omstandigheden waarbij overmacht aan de orde is, wordt
50% van de geplande tijdsduur in rekening gebracht.
-
Als één der partijen wezenlijk tekort schiet in
de nakoming van haar verplichtingen en na hier uitdrukkelijk door de andere partij op gewezen te
zijn, deze verplichting niet binnen een redelijke termijn alsnog nakomt, is de andere partij bevoegd
de overeenkomst te beëindigen zonder dat de beëindigende partij de tekort komende partij enige
vergoeding verschuldigd is. De tot de beëindiging wel geleverde prestaties worden op de
overeengekomen wijze betaald.
Artikel 10. Overmacht
-
Onder overmacht wordt in deze algemene voorwaarden verstaan naast hetgeen daaromtrent in de
wet en jurisprudentie wordt begrepen, alle van buiten komende oorzaken, voorzien of niet-voorzien,
waarop Bevordering Autisme & Samenleving geen invloed kan uitoefenen, doch waardoor
Bevordering Autisme & Samenleving niet in staat is haar verplichtingen na te komen.
-
Bevordering Autisme & Samenleving heeft ook het recht zich op overmacht te beroepen, indien de
omstandigheden die (verder) nakoming verhindert, intreedt nadat opdrachtnemer haar verbintenis
had moeten nakomen.
-
Tijdens overmacht worden de verplichtingen van Bevordering Autisme &
Samenleving opgeschort. Indien de periode waarin door overmacht nakoming van de verplichtingen
door opdrachtnemer niet mogelijk is, of langer duurt dan 2 maanden zijn beide partijen bevoegd de
overeenkomst te ontbinden. In dat geval bestaat er geen verplichting tot schadevergoeding. Indien
Bevordering Autisme & Samenleving bij het intreden van de overmacht al gedeeltelijk aan haar
verplichtingen heeft voldaan, of slechts gedeeltelijk aan haar verplichtingen kan voldoen, is zij
gerechtigd het reeds uitgevoerde, c.q. uitvoerbare deel afzonderlijk te factureren. De opdrachtgever
is gehouden deze factuur te voldoen als betrof het een afzonderlijk contract. Dit geldt echter niet als
het reeds uitgevoerde c.q. uitvoerbare deel geen zelfstandige waarde heeft.
Artikel 11. Persoonsgegevens
-
Door het aangaan van een overeenkomst met opdrachtnemer wordt aan opdrachtnemer
toestemming verleend voor automatische verwerking van de uit de overeenkomst verkregen
persoonsgegevens. Deze persoonsgegevens zal opdrachtnemer uitsluitend gebruiken voor haar eigen activiteiten.
Artikel 12. Geschillenbeslechting
-
Op iedere overeenkomst tussen opdrachtnemer en de opdrachtgever is Nederlands recht van toepassing; 2. Geschillen voortvloeiende uit overeenkomsten waarop deze voorwaarden van toepassing zijn en die niet behoren tot de competentie van de kantonrechter, zullen worden onderworpen aan de bevoegde rechter van het arrondissement waarbinnen opdrachtnemer gevestigd is.
Artikel 13. Klachtenafhandeling
-
Opdrachtnemer laat klachten bemiddelen door externe. Opdrachtgever heeft het recht om zijn klacht over opdrachtnemer te laten toetsen. Beide partijen doen hun best om tot een oplossing te komen.